Pernilles Saga - Tysklandstur 1988 - Søfartsskolen, Sønderborg

Efterår 1988

Toke Nørby

oldline

Bandholm 27 - Nr. 34: S/S "Pernille"
Efterfølgende er et nostalgisk tilbageblik til den tid, hvor min familie og jeg sejlede i de danske farvande i vores 27 fods Bandholm sejlbåd: S/S "Pernille".

Pernille
S/S "Pernille" af Kaløvig
Foto: Erik Kühnau.
Om sommeren i årene 1978-1993 befandt min kone og jeg os ombord på en 27 fods sejlbåd af typen Bandholm 27 fra det nu nedlagte danske Bandholmværft på Lolland - og indtil vores to piger blev så gamle, at vi mente det forsvarligt, at de kunne være alene hjemme i en kortere periode, var de med. Vi havde købt båden som "samlesæt" fra værftet i efteråret 1977, og efter en vinter, der gik med at aptere båden, blev hun søsat i foråret 1978: S/S "Pernille", registreringsnummer: BA27-34.
    Vi lærte i de efterfølgende år Danmark at kende fra søsiden og vi har senere glædet os over alle minderne fra vores sejlture. Nogle er mere mindeværdige end andre, men i 15 år havde vi faktisk ikke en eneste rigtig dårlig sejleroplevelse - ud over de sædvanlige hårdtvejrs-sejladser, som ingen sejler slipper for.

Større sejlbåd?
I 1991-92 var vores døtre så gamle, at de bestemt ikke ville med på vores sommertogter, og de klarede sig fint alene i vores hus i Skødstrup. Min kone og jeg havde allerede i de sidste par år talt om, at båden var for lille - vi var blevet lidt mageligere og kunne godt tænke os en lidt større båd end vores Bandholm på 27 fod. Desuden havde vi i de sidste par år ofte talt om, at motoren, der var en indenbords Volvo Penta MD5A på 7,5 hestekraft, var for lille. Vi havde i 1992 dog haft båden i 14 år og klaret os udmærket med den lille motor.

Vi talte nu også om, at hvis vi skulle skifte til en større båd, kunne vi kun få råd, hvis vi solgte vores sommerhus - og det ville vi ikke. Derfor skrinlagde vi planerne om større båd og beholdt både båd og sommerhuset. Vi havde også talt om, at det måske snart var på tide at "gå i land" og vende tilbage til sommerlivet i sommerhuset, og vi blev enige om snart at sælge sejlbåden, hvilket vi gjorde i sommeren 1993, og vendte tilbage til at feriere i vores sommerhus ved Begtrupvig på Mols.

Men lig mine andre sider om vores sejlertid, skal vi i dette kapitel et omtale en anden oplevelse fra sejlertiden: Søfartsskolen i Sønderborg.

oldline

Victoria
Kaløvig bådelaugs mangeårige formand, desværre afdøde Jørgen Pedersen (11.09.1943-11.01.2011), levede for at sejle og der var næsten intet, han hellere ville end at tage på tur med "gutterne". Det gjalt både kapsejladserne Fyn Rundt, Hesselø-Anholt Rundt og nogle gange Sjælland Rundt, men også "smutture" til Tyskland for at købe billige (våde) varer i "transitten" i Tyskland (som også beskrevet på min 1980/1981-side. Sådanne ture prioritede han meget højt.

I efteråret 1988 besluttede vi at tage på en provianteringstur til Tyskland, og den fandt sted fra torsdag 15.-18. september 1988, hvor vi i Jørgen P's Drabant 33 sejlbåd: "Victoria" tog fra Kaløvig torsdag aften og var i Tyskland (Kappeln) fredag formiddag, så vi kunne bestille varer i "transitten". Det tog selvfølgelig lidt tid at få varene og vi lå over i havnen, da vi først kunne få varene udleveret næste morgen, lørdag, og herefter kunne vi igen returnere til Danmark.

Ole Elbrønd (21.07.1926-16.09.1999), vores ældste besætningsmedlem, stod for det kulinariske og jeg blev sat til at indkøbe en ordentlig vin til lørdagsmaden, hvilket hverv jeg desværre svigtede på det skammeligste, så vinen, jeg fik købt, var ikke værd at skrive hjem om - det har jeg fortjent måttet høre for i flere følgende år. Den blev dog drukket og Oles kulinariske evner var med til at dulme smagen af vinen (Jeg husker ikke, om mine sejlervenner omtalte den som en værdig afløser for den såkaldte "Rosenborgvin", der blev serveret i kongehuset og som var så sur, at der måtte følge en lille skål sukker med til at opveje surheden.
    Som sagt fik jeg grundigt på puklen for mit vinindkøb, men har vist fået tilgivelse.

bro
Med redningsveste: Elev nr. 46, Thomas Hvid samt Knud Erik Lykke Hansen, lærer på søfartsskolen.
De hentede os i en chalup, da vi havde lagt Victoria for anker lidt nord for anløbsbroen, som man kan se.
De øvrige på billedet, alle sejlere fra Kaløvig - uden redningsveste (fy!): Thomas H. Andersen, Bjarne Birkmose,
Erik Kühnau, Jørgen P. og Ole Elbrønd. Foto: Toke Nørby :-)

Søfartsskolen, Sønderborg  Gøjs
Søfartsskolen i Sønderborg. Til højre skolens tredie og sidste forstander Georg "Gøjs" Kürstein Nielsen.
Begge fotos er fra et stort foto, som eleverne på Søfartsskolen fik efter endt kursus og hvor elever og lærere er afbildet.

Søfartens ABC  dedikation
Søfartens ABC. 8. udgave 1985.
Gøjs' gave til hver af os.

Ole havde fået arrangeret, at vi kunne besøge Søfartsskolen i Sønderborg, hvor en af hans nære venner var forstander på Skolen: Georg Kürstein Nielsen (23.02.1923-15.06.2008).

Henrik Elbrønd, søn af Lise og Ole Elbrønd, har oplyst: "Gøjs var meget gode venner med min morbror, kommandør og kammerherre Bendt Hjort-Jensen, der var linjeofficer i flåden (Adjudant for Kong Frederik IX 1958-1961, Kommandør 1980, Dronningens Jagtkaptajn og chef for Kongeskibet "Dannebrog" i perioden 1980-1984). De to gik på søofficersskole sammen og Gøjs kom meget i min morfar og mormors hjem og holdt forbindelsen til familien til det sidste. Han var ugift og havde ingen børn". Sandsynligvis stammer øge-/kælenavnet Gøjs fra søofficersskoletiden.
    Gøjs havde inviteret os på frokost, men kunne ikke selv deltage, da han var syg og sengeliggende. Ole, der var øre-, næse- og hals-specialist, tilså ham dog og fortalte os, at han nok skulle blive rask, men at der var risiko for, at han smittede os, hvis han deltog i frokosten.

Gøjs havde arrangeret en ganske fortrinlig frokost og en fin lille rundvisning på skolen. Jeg erindrer, at der i en hal stod en stor flercylindret skibsdieselmotor (eller var det en benzinmotor?) og, så vidt jeg husker, fik vi fortalt, at maskinmesteren, da man havde fået motoren sat på plads, men endnu ikke havde tilsluttet brændstoftanken og endnu ikke havde fået udstødningen ført ud til det fri, var "kommet til" at trykke på startknappen hvorefter motoren gik i gang - heldigvis kun kortvarigt, og rummet blev "fyldt" med udstødningsgasser. Den kunne altså lige snige sig i gang på nogle få dråber brændstof, der stadig var i motoren.

Jeg husker ikke, hvad vi havde med som værtsgave til Gøjs, men det var nu næppe "en buket blomster" Han gav os hver et eksemplar af "Søfartens ABC", en dejlig bog på knap 370 sider med alle mulige oplysninger om søfart. Han havde også dedikeret hver enkelt bog, og jeg har haft stor fornøjelse af at læse i den og lære.

Statens Søfartsskole i Sønderborg blev åbnet 04.07.1949 og nedlagt 31.12.1989. Det officielle navn var 1949-1987 Sønderborg Sømandsskole og herefter Sønderborg Søfartsskole indtil nedlæggelsen i 1989. Betegnelsen Sønderborg Søfartsskole blev dog allerede anvendt i 1982.

oldline

broen 2015 broen 2015
En bro i forfald. Fotos gengivet med venlig tilladelse af Morten Sørensen og Flemming Sparre Sørensen, 2015.

Tak til
de tidligere elever på Søfartsskolen Helle Huus Eskildsen og Morten Sørensen samt til Flemming Sparre Sørensen for oplysninger og lån af billeder. Også tak til de tidligere lærere på Søfartsskolen Holger Fink og Knud Erik Lykke Hansen for oplysninger. Sidst, men ikke mindst tak til Lise og Oles søn Henrik Elbrønd for oplysninger om Gøjs.

Billede fra oldline

Back - 15.03.2019 - Email

Notepad Valid CSS level 3   Valid HTML 4.01 Transitional