Bandholm 27 - Nr. 34: S/S "Pernille" Efterfølgende er et nostalgisk tilbageblik til den tid, hvor min familie og jeg sejlede i de danske farvande i vores 27 fods Bandholm sejlbåd: S/S "Pernille".
Vi lærte i de efterfølgende år Danmark at kende fra søsiden og vi har senere glædet os over alle minderne fra vores sejlture. Nogle er mere mindeværdige end andre, men i 15 år havde vi faktisk ikke en eneste rigtig dårlig sejleroplevelse - ud over de sædvanlige hårdtvejrs-sejladser, som ingen sejler slipper for. Større sejlbåd? Vi talte nu også om, at hvis vi skulle skifte til en større båd, kunne vi kun få råd, hvis vi solgte vores sommerhus - og det ville vi ikke. Derfor skrinlagde vi planerne om større båd og beholdt både båd og sommerhuset. Vi havde også talt om, at det måske snart var på tide at "gå i land" og vende tilbage til sommerlivet i sommerhuset, og vi blev enige om snart at sælge sejlbåden, hvilket vi gjorde i sommeren 1993, og vendte tilbage til at feriere i vores sommerhus ved Begtrupvig på Mols.
Tunø - et yderst populært weekendmål
Havnepenge!
Villy Kjeldsen var samtidig gåredejer og postekspeditient, ansat fra 01.01.1942 på postekspeditionen på Tunø, der allerede 15.08.1865 var blevet oprettet som brevsamlingssted underlagt Korsør. Den første brevsamler var Ole Rasmussen Holm, ansat fra 29.12.1894. 08.04.1875 var Tunø blevet underlagt Kalundborg; 01.10.1902 underlagt Aarhus og 01.05.1921 omdannet til postekspedition. Nu skulle man formode, at der kom postuddannet personale til kontoret, men det fungerede fint med lokale folk, der ikke havde en postuddannelse. Tunø var ikke af en sådan størrelse, at der fordredes en stor postbemanding. 01.04.1938 skiftede postekspeditionen navn til Tunø Kattegat og blev 01.12.1979 underlagt Odder Postkontor. 28.05.1990 blev postekspeditionen, som jeg tog et billede af sidst i 80erne, nedlagt og erstattet af en postbutik hos købmanden, Tunø Købmandsgård. (Kilder: Danmarks Posthuse 1624-1989, KPK samt Tunø Lokalarkiv ved Karl Bernhard Johansen, 03.06.1932-31.08.2016). Jeg var medlem af "Lokalhistorisk Forening og Arkiv for Tunø" i den sidste del af vores sejlertid og har arkivets årsskrifter 1983-1993, men bidrog ikke med oplysninger til skrifterne. Omtalte Ole Rasmussen Holm blev 11.11.1892 gift med Andrea Andersen og de fik en datter, Kirstine Rasmussen Holm, der 22.10.1915 blev gift med August Jørgen Kjeldsen. De fik en søn, Villy Holm Kjeldsen, født 22.03.1916 og som 01.01.1942 blev postekspeditør på postekspeditionen på Tunø. Han nåede at bestride stillingen i mere end 50 år. Han døde 03.01.1993. "Postmester" Jeg forsøgte flere gange at komme til at tale med ham om hans arbejde, men sjældent har jeg oplevet en mere fremmedsky person. Han ville dog godt sælge mig et par af sine postkort, men mødte jeg ham på gaden uden for postekspeditionen, kiggede han sky væk, lod som om fuglene i træerne fangede hans opmærksomhed og han ville på ingen måde tale med mig.
Ole Nordahl Olesen I begyndelsen gik han midt på eftermiddagen rundt ved bådene i Havnen og markerede sin tilstedeværelse ved at slå let til forpulpittet med en træpind, så sejlerne kunne betale havnepenge. Det gik som regel lidt langsomt, da sejlerne var flinke til at inviterede Havne-Ole på en øl, og når der var røget en 5-6 stykker indenbords, var Ole ikke længere ædru, hvilket man både kunne se og høre. Problemet var naturligvis, at Ole var meget vellidt, en hyggelig og selskabelig anlagt person, som havde svært ved at sige "nej". Opkrævningen af havnepenge blev derfor lavet om, så sejlerne selv skulle gå op til Oles kontor og betale. Det fungerede selvfølgelig meget bedre og Ole kunne uden problemer nyde en eller to eftermiddagspilsnere uden risiko for at falde i havnen eller på anden måde havarere. Ole Olesen blev født 06.10.1937 og døde 03.03.2003, 66 år gammel. Postforbindelsen til omverdenen På syd-molen var der, da vi sejlede på Tunø, et pakhus, som vi sejlere, i tilfælde af dårligt vejr, fik lov at sidde i og spise vores aftensmad. Det var altid meget hyggelige kom-sammen-middage og jeg husker, at der i dette pakhus stod et mystisk instrument, som var et hjemmebygget mekanisk tågehorn. Jeg bad Havne-Ole om at få lov til at købe det, men det gik ikke, sagde Havne-Ole, hvad skulle man ellers tude med, hvis det blev for tåget. En skam, for det var temmelig specielt og det er svært at forestille sig, at det har været i brug i "moderne tid".
Flaskerne Jeg synes nu ikke, at det var udpræget, men Havne-Ole kunne som sagt godt lide en pils og sagde sjældent "nej tak", når sejlerne bød på en sådan. Det betød bl.a, at Havne-Ole af sikkerhedsmæssige grunde ikke måtte gå rundt på bådene i havnen efter havnepenge, men at sejlerne skulle komme op til hans kontor og betale. (Bådene kunne i travle periode godt ligge fortøjet uden på hinanden i flere lag).
Tunøs udbyggede havn Jørgen P, der havde en Drabant 33 (Victoria), tilbagelagde altid distancen Kaløvig-Tunø noget hurtigere end Pernille gjorde. Kühnaus 30 fods Drabant "Ofelia" var også hurtigere end vores 27 fods båd, så vi kom ofte (altid!) lidt senere til Tunø end de andre. Pyt, de var som sagt flinke til at gøre plads til os, så vi kunne komme igang med det, det handlede om: At hygge os. Når vi fik lov til at kile os ind mellem et par både, kunne vi efterfølgende få en brobajer og tale om "strabadserne" - hvis der var noget specielt at tale om, og der var altid nogle ting at tale om, fx hvor mange marsvin der havde boltret sig i vandet i nærheden af vores både. Det var vi gode til:
Kontakt til ungerne 23.08.1981 var en søndag og jeg tog samtalen midt på eftermiddagen kl. 15.02, så det har helt sikkert været for at sige til ungerne, at de skulle rydde op og have noget spiseligt parat til os alle, når vi var hjemme igen ved ca. 19-20-tiden.
En nyere Tunbo fra 2004! - Erland Rasmussen (09.03.1938-23.05.2020) Efter at Erland gik på pension, pågår der stadig restaurering / vedligeholdelse af den gamle slotsruin. Lica Jeg husker ikke året, hvor min arbejdsplads (Fysiologisk Institut, Aarhus Universitet) havde en udflugt, der gik til Kalø Slotsruin. Her mødte vi, som jeg ventede, Erland og min datter og til mine kollegers store forbavselse, gav jeg den rødhårede kvindelige murermedarbejder (min datter) et stort knus. Dog kendte min kollega Olaf Møller familierelationen og kunne sige, at Lica var altså min ældste datter! Da Lica holdt op hos Erland, fik hun en fin, fin "anbefaling". Erland mistede sin første hustru, Doris i 1995 (født 1941), og flere år senere, i 2004, flyttede han til Tunø for her at tilbringe sin pensionisttilværelse. Her fandt han sig godt til rette og levede sammen med Grethe Elnora Nielsen. Han nød stadig at fiske og stiftede 17.02.2011 TUNØ RØGERI S.M.B.A. ("Selskab Med Begrænset Ansvar") og havde fået tildelt CVR-nummeret 33578075, men efter sigende var de færre fisk, der var at fange, medvirkende til, at Erland, der var administrerende direktør, pr. 30.11.2012 stoppede som sådan. Selskabet blev tvangsopløst pr. 20.10.2013, og blev ikke siden aktivt igen. Erland fortalte mig i 2018, at der ikke var mange fisk at fange, men: "Toke, der er mange hummere bl.a. på "hummergrunden" i Begtrupvig". Det havde vi også nydt godt af, da jeg var yngre, men jeg var i 2018 forlængst holdt op med at fiske. Han fangede mange hummere bl.a. her, og i hans og Grethes husstand havde de indført, at der kun måtte serveres hummer 2-3 gange om ugen! Erland fik desværre nogle hjerteproblemer og fik indopereret en pacemaker. I forsommeren 2020 fik han lungebetændelse og måtte flyves til Skejby Universitetshospital. Han overlevede desværre ikke og døde 23.05.2020, har Grethe oplyst. Erland blev kremeret og hans aske blev spredt ud over Tunøs vande.
Tak til Erland for lån af fotos og tak til Grethe for supplerende oplysninger om Erland.
|