"Gudruns Krambod" samt "Ballen Maskinfabrik og Smedeværksted"

Ballen, Samsø

© 2018 - Toke Nørby

oldline

Bandholm 27 - Nr. 34: S/S "Pernille"
Efterfølgende er et nostalgisk tilbageblik til den tid, hvor min famile og jeg sejlede i vore danske farvande i vores 27 fods Bandholm sejlbåd: S/S "Pernille".

Pernille
S/S "Pernille" af Kaløvig
Foto: Erik Kühnau.
I sommerhalvårene 1978-1993 befandt min kone og jeg os ombord på en 27 fods sejlbåd af typen Bandholm 27 fra det nu nedlagte danske Bandholmværft på Lolland - og indtil vores to piger blev så gamle, at vi mente det forsvarligt at de kunne være alene hjemme i en kortere periode, var de med. Vi havde købt båden som samlesæt fra fabrikken i 1977, og efter en vinter, der gik med at aptere båden, blev hun søsat i foråret 1978: S/S "Pernille", registreringsnummer: BA27-34.
    Vi lærte i de efterfølgende år Danmark at kende fra søsiden og vi har senere glædet os over alle minderne fra de ture. Nogle er mere mindeværdige end andre, men i 15 år vi havde faktisk ikke en eneste rigtig dårlig sejleroplevelse - ud over de sædvanlige hårdtvejrs-sejladser, som ingen sejler slipper for. Vi solgte båden i sommeren 1993, og vendte tilbage til at feriere i vores sommerhus i Begtrupvig på Mols.

oldline

Større sejlbåd?
I 1992 var vores døtre var så gamle, at de bestemt ikke ville med på vores sommertogter, og de klarede sig glimrende alene i vores hus i Skødstrup. Min kone og jeg havde allerede i et par år talt om, at båden var for lille - vi var blevet lidt mageligere og kunne godt tænke os en lidt større båd end vores Bandholm på 27 fod. Desuden havde vi i de sidste par år ofte talt om, at motoren, der var en indenbords Volvo Penta MD5A på 7,5 heste, var for lille. Vi havde i 1992 dog haft båden i 14 år og klaret os med den lille motor.

Vi talte dog også om, at hvis vi skulle skifte til en større båd, kunne vi kun få råd, hvis vi solgte vores sommerhus - og det ville vi ikke. Derfor skrinlagde vi planerne om større båd og beholdt både båd og sommerhuset. Vi havde også talt om, at det måske snart var på tide at "gå i land" og vende tilbage til sommerlivet i sommerhuset - når nu pigerne aldrig ville med os, og vi blev så enige om snart at sælge sejlbåden - hvad vi så gjorde i sommeren 1993.

oldline

"Gudruns Krambod"

karl-thorvig
Karl Thorvig.
Årstallet for denne sides tilbageblik må være en gang først i 1980erne. Ballen, Samsø, var en af de havne, som vi anløb et par gange i vores 15-årige sejlerperiode - oftest på hjemture fra det sydfynske. I Ballen havde jeg fået kontakt med en pensioneret malermester, Karl Pedersen Thorvig (30.07.1923-10.02.2010), der - ligesom jeg - interesserede sig postforbindelsen Aarhus-Samsø-Kalundborg, så jeg havde aftalt med ham telefonisk, at jeg måtte kigge forbi på et tidspunkt, så vi kunne udveksle oplysninger om vores fælles interesseområde. Da jeg besøgte ham og så hans store samling af skibspost og Samsø materiale, kunne jeg kun sige, at hans samling var imponerende veludbygget, men da jeg havde solgt min egen Aarhus-Samsø-Kalundborg-samling i 2005, var jeg ikke interesseret i evt. at købe noget af Karl.

Inden besøget havde jeg fået at vide af hans hustru, Gudrun, at der ikke var noget til salg fra samlingen, da Karls hukommelse ikke var så god som i gamle dage. Det var bestemt ikke noget problem, og jeg havde taget et par relevante postkort med til ham - som tak fordi jeg måtte besøge ham og se hans store samling. Dem blev han heldigvis glad for. Hans hustru Gudrun - Gudrun Emilie Thorvig, (01.07.1928-02.02.2012) havde iflg. Karl og Gudruns dater Kirsten Thorvig Kjeldsen, Hadsten, i 1982 etableret en forretning lige ved havnen: "Gudruns Krambod", som var velforsynet med antikviteter/nipsting. Effekterne kom mange steder fra, både fra lokale, men bla. rejsende, som leverede forskellige effekter til hende. Svenske sejlere anløb ofte Ballen havn på deres vej mod danske havne, og jeg husker en svensker, som, da jeg besøgte "Kramboden", kom ind og spurgte Gudrun: "Får jag krama deg?" til vores allesammens morskab.


gudruns-krambod.jpg
"Gudruns Krambod", der åbnede i 1982 lige ved havnen.
Gudrun Thorvig
Gudrun Thorvig pakker gaver ud ved åbningen.
(Billederne er gengivet med venlig tilladelse af datteren Kirsten Thorvig Kjeldsen)

Både min hustru og jeg skulle naturligvis se, hvad Gudrun evt. kunne friste os med. Der var mange ting i "Gudruns Krambod". Min hustru faldt ikke for noget i Kramboden, erindrer hun, men jeg, der "var til" det postale og maritime, havde spottet et aflangt lukket "rør" af kobber og hvor der var i den ene ende var et skruelåg i messing: "En færøsk postkasse, der havde siddet ved adgangsvejen til et færøsk landsted", fortalte Gudrun mig - og så var den solgt :-)

landpostkasse300.jpg
"Færøsk landpostkasse".

oldline

"Ballen Smedie og Maskinværksted"
 
Allerede inden den første gang, vi anløb Ballen, havde jeg planlagt at aflægge Maskinfabrikken et besøg. Vi befandt os jo i en tid, hvor udskiftningen af de store, tunge glødehovedmotorer/semidieselmotorer, til små dieselmotorer, var i fuld gang og alle de gamle skruetøj med vendbare propeller blev udskiftet med faste propeller. Ikke fordi disse propeller var ringere end de vendbare skruer, men teknikken ved fremdrift af båden var nu væsentlig anderledes pga gear, hvormed man kunne skifte omløbsretningen af propellen. Jeg var indstillet på at samle nogle repræsentanter for de forskellige propeltyper og så beskrive dem på et eller andet tidspunkt.

Bent Schaloffsky-Petersen
Bent Schaloffsky var den diftige smedemester, som, efter min opfattelse, fik Ballen Makinfabrik og smedeværksted til at være den største industrivirksomhed i byen.
    Da jeg kom til Maskinfabrikken, lå der en lille vendbar propel lige inden for døren til værkstedet og jeg spurgte en mand, der åbenlyst var tilknyttet maskinfabrikken, om jeg kunne købe propellen. Det havde han ikke noget imod, men sagde, at det vist var bedst, at jeg spurgte "mester" selv, når han kom om en lille halv times tid. "Fint", sagde jeg. Jeg venter gerne - og gik en tur ned til havnen.

Da jeg kom tilbage, var "mester" kommet, men han var på ingen måde interesseret i at sælge nogle af de ting, jeg havde lagt til side fra hans loft - jeg følte, at jeg var gået lidt for tæt på ham ved at lægge nogle effekter til side til evt. køb. Han var dog interesseret i at høre om mine interesser og han tøede tydeligvis op, da jeg fortalte ham om min interesse for Ballen som overfartssted mellem Samsø og Kalundborg.

Bent
Bent-Schaloffsky-Petersen. 04.06.1935-07.09.2017.

Da vi skiltes, sagde Bent: "Ha' det pænt". "Hvad?", sagde jeg. "Ha' det pænt", gentog Bent og jeg svarede: "jo, tak i lige måde". Jeg tog afsted med "uforrettet" sag, dvs. at jeg ikke det år fik købt nogle maritime effekter af Bent. Pyt - min hustru og jeg havde allerede talt om, at vi godt kunne anløbe Ballen på et senere tidspunkt, hvilket vi gjorde allerede året efter, og så kunne jeg jo spørge igen.
    Jeg havde på det tidspunkt både en original stor plakat vedr. åbningen af ruten Ballen-Kalundborg samt et originalt eksemplar af selve forordningen om samme fra 1836, og da Bent - ikke underligt - interesserede sig for lokalhistorien, kunne jeg forestille mig, at vi kunne bytte forording/plakat for bronze! Jeg havde også et ekstra stort koøje, som jeg ville vise ham og evt. friste ham med.

SABB-propel
SABB-propel fra en 10-hestes SABB-motor.

Da vi året efter igen kom til Ballen, erfarede jeg, at hans hustru var afgået ved døden. Trist. Bent kunne kende mig igen og inviterede mig på en "Gammel Dansk" i privaten, hvor vi talte om vores fælles interesser. Jeg fik denne gang lov til at bytte mit koøje med en udrangeret vendbar skrue fra en 10-hestes SABB-motor. Andet havde han ikke lyst til at "gå af med". På dette tidspunkt interesserede han sig ikke mere specielt for de gamle forordninger/plakater.

Det var sidste gang, jeg så ham og jeg erfarede for nylig, at denne driftige og initativrige mand var afgået ved døden i 2017 i en alder af 82 år.

Bent afhændede sin fabrik i 2006 til John Carøe Jensen, og nåede således fortjent at nyde sit otium i godt 10 år.

Oplysninger og foto af Bent er gengivet med venlig tilladelse af Gitte Charlotte Schaloffsky.

Billede fra oldline

Tak for hjælp med oplysninger/illustrationer m.m. til:
1. Kirsten Thorvig Kjeldsen, datter af Gudrun og Karl Thorvig.
2. Gitte Charlotte Schlaloffsky, Samsø, datter af Bent Schaloffsky-Petersen.
3. Erik Kühnau, Løgten. (Billedet af S/S "Pernille").

Billede fra oldline

Back - 16.06.2018 - Email

Notepad Valid CSS level 3   Valid HTML 4.01 Transitional